20 desember 2012

LayOut med clipping mask

Heisann! 

Tidligere i høst fikk jeg en forespørsel om å lage en tutorial. Beklager at det har tatt litt lengre tid enn beregnet. Men så her lager jeg en LayOut:


1) Starter med ny layout som er 3600 x 3600 pixler. Dette pga da passer bakgrunner og ellers det en vil bruke i rett størrelse. 



2) Finner en bakgrunn og denne ligger da nederst på layers som dere ser. 



3) Legger til bildet og ordner det i den størrelsen jeg vil ha det. Her har jeg skarpet bildet en gang. Selve bildet har jeg redigert med en presets i Lightroom. 


4) Deretter har jeg brukt en mask - men husk - maska må ligge under bildet i Layers, som i bilde nr 3). 


5) For å bruke clipping mask høyreklikkes det på bildet og bruk "Create clipping mask". Da kommer det opp en pil som peker ned til mask.







6) Så har jeg pyntet litt med hjerte og noter. 



7) Til slutt har jeg lagt et papir over som overlay, og skrudd opacity ned til 35%. 

8) Her er resultatet :)


Håper dette var litt forståelig.... Spørr viss det var noe uklart :) 

God natt alle sammen!
 Sønnøve

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar